van 27 t/m 28 juli Poquelin II in Theater aan Zee Oostende >> van 4 t/m 5 september Poquelin II in Het Theater Festival / locatie DeSingel Antwerpen >> 6 september Poquelin II in Het Nationale Theater Den Haag >> 9 september Poquelin II in Nederlands Theater Festival, locatie Brakke Grond Amsterdam >> van 13 t/m 15 september Victor of de kinderen aan de macht in Frascati Amsterdam >> meer...

The Tragedy of Slaughtervaart

Premièredatum: 2018-11-06
speeldata

Een locatievoorstelling gespeeld in Broedplaats LELY in Nieuw-West, Amsterdam

Voor deze nieuwe productie grijpt Dood Paard terug naar een bijzonder stukje recente stadsgeschiedenis: de verwikkelingen rond het roemruchte Slotervaarziekenhuis in Amsterdam.

Dit grote stadsziekenhuis is in de jaren ’70 van de vorige eeuw gebouwd als toonbeeld van vooruitgangsgeloof en gelijkheidsdenken. Midden in de nieuwe volkswijken van de stad moest er een open, voor iedereen toegankelijk gezondheidscentrum komen waar het niet om geld of efficiency maar om mensen zou draaien.
Ironisch genoeg zou enkele decennia later juist het Slotervaartziekenhuis het eerste grote Nederlandse ziekenhuis worden dat in private handen kwam. Niet langer waren het verbleekte idealen die de boel in beweging moesten houden, maar een glashard en glashelder marktdenken.

Bijzonderder nog is deze geschiedenis door de mensen die er de spil van vormden: het Slotervaartziekenhuis werd niet overgenomen door mensen die van zorgverlener tot zorgondernemer waren geworden of die op een andere manier thuis waren in het medische bedrijf,, maar kwam in handen van twee zakenmensen – de Noordhollandse vastgoedondernemer Jan Schram en de uit Turkije afkomstige flamboyante self-made woman Aysel Erbudak.

Zakelijk instinct, grote woorden en een flinke hoeveelheid geld bleken toch niet voldoende om van dit gezonheidszorgsprookje een succes te maken: na veel chicanes en gedoe kwam het Slotervaartziekenhuis in een steeds vrijere val terecht. Uiteindelijk moest het, op sterven na dood, door andere ondernemers van de ondergang worden gered.
Over maatschappelijke idealen heeft inmiddels niemand het meer.

The Tragedy of Slaughtervaart gebruikt deze geschiedenis om er een breder verhaal mee te vertellen: het verhaal van kwetsbare idealen in een harde wereld, een verhaal over het hardnekkige geloof in dat de dingen toch ánders kunnen dan hoe ze meestal gaan, het verhaal van de verblinding die ervoor zorgt dat we goede bedoelingen uit het oog verliezen en er ontluisterend cynisme voor in de plaats krijgen.

Aysel en Schram zoals ze in The Tragedy of Slaughtervaart  te zien zijn hebben geen slechte bedoelingen – en toch bedriegen ze zichzelf, bedriegen ze elkaar, bedriegen ze de wereld om zich heen. Ze willen iets goeds, misschien – maar als onder hun ogen de mooie droom in een nachtmerrie verandert missen ze het vermogen om zich bij die realiteit aan te passen. Het tij is door hen niet meer te keren – Aysel en Schram gaan mét hun ziekenhuis te gronde.

Dood Paard voegt aan dit verharde en verdwaasde koppel nog een derde personage toe: de oudgediende verpleegkundige Dwien werkt al sinds jaar en dag in het Slotervaartziekenhuis, heeft alle varianten van naïef idealisme tot blinde winstdrift meegemaakt, heeft generatie leidinggevenden die noch zichzelf, noch het ziekenhuis in de hand wisten te houden zien komen en gaan – maar heeft zelf nooit willen vertrekken. Waar zieken zijn wil zij zijn, waar hard gewerkt moet worden doet zij het. Waar de meeste mensen zichzelf en hun eigen welbevinden als middelpunt kiezen, daar gaat het Dwien om de ander. om de have-not, om de zieke die onverdiend pijn lijdt en geholpen moet worden.

The Tragedy of Slaughtervaart: over de wereld die maakbaar zou moeten zijn en over de mensen die altijd in de weg staan.

Bij The Tragedy of Slaughtervaart organiseren we in samenwerking met Florian Hellwig wederom een bijzonder contextprogramma dat zal bestaan uit voorgesprekken, discussies en inleidingen. Speciaal voor de voorstellingen maken we een audiotour waarmee geinteresseerden per fiets een route kunnen volgen die langs iconische gebouwen en plekken gaat uit het de tijd dat Nieuw West gebouwd werd. Natuurlijk is het ziekenhuis ook onderdeel van de tour! Meer informatie volgt.


 

Credits:
Ellen Goemans, Jorn Heijdenrijk, Manja Topper, Ramses van den Hurk, Michael Yallop
Tekst: Rob de Graaf
foto: Manja Topper